perjantai 28. elokuuta 2015

Matkalla


https://pixabay.com/fi


Tässä taannoin törmäsin nuoruudessani kirjoittamiini päiväikirjoihin. Näin jälkikäteen luettuna ne olivat täynnä nuoren, huonoitsetuntoisen ihmisen yrityksiä .. Löytää hyväksyntää? Ehkä kuitenkin päällimmäisenä noista teksteistä kumpuaa se, että en tuolloinkaan osannut rakastaa tai välittää itsestäni. Annoin muiden kohdella minua kaltoin, etsin epätoivoisesti jotain, sitä koskaan löytämättä. Nyt tekisi mieli ottaa tuo tyttö kainaloon. Olin niin.. raakile!

Olen tunnesyöjä. Ollut aina. Syön ahdistukseen, syön iloon, syön palkitakseni itseni, syön kun ei ole mitään tekemistä. Lapsena ruokaa käytettiin lapsuuden perheessäni samalla tavalla.  Hiljalleen olen alkanut tunnistaa itsessäni näitä piirteitä. Tärkeää on myös se, mitä syö ja mitä muutoin tekee. Koko kuluvan vuoden olen pyrkinyt lisäämään elämääni aktiivisuutta. Tämä käytännössä tarkoitti alussa sitä, että töissä valitsin portaat hissin sijasta, pidin istumatyössäni jaloittelutaukoja riittävän usein, kiersin tauoille pidemmän reitin kautta. Hiljalleen aloin käydä kävelyllä vapaa-aikanani ja nyt kesällä olen alkanut kotona esim. kuntopyöräilemään (jep, viimeinkin tuo pyörä on muussakin käytössä kuin vaatepuuna) ja venyttelemään, olen myös tutustellut kahvakuulailun maailmaan.

Ruokavalion suhteen olen opetellut syömään tiiviimmin ja vähemmän. Aiemmin ruokarytmini painottui iltoihin. Aamupalat lähinnä kuvottivat, töissä lounasaikaan saatoin syödä mikroruokaa lähikaupasta tai edellisen päivän ruoan tähteitä, tai ostaa lounaskahvilasta patongin tmv. Töiden jälkeen oli usein jo kiljuva nälkä ja monesti tuli kotimatkalla koukattua lähipizzerian tai grillin kautta, tai kaupasta haettua jotain "nopeaa". Iltaisin tv:n ääressä sitten tekikin mieli napostella jotain. 

Olen menneisyydessäni pudottanut painoani karppaamalla. Voin tuolloin muutoinkin hyvin, mieleltäni kuin keholtani. Jotain kuitenkin taas tapahtui, ja palasin entisiin huonoihin tapoihini. Olen hiljalleen petrannut ruokavaliotani takaisin hiilaritietoisempaan suuntaan - käytännössä olen jättänyt pois valkoisen jauhon, viljat, sokerin. Ruokavalio painottuu kasviksiin, tiettyihin juureksiin, marjoihin, kalaan, lihaan, pähkinöihin. Olen opetellut myös syömään riittävästi. Aiemmin söin joko todella vähän tai  - todella - paljon. Nyt olen koettanut löytää sitä ns. kultaista keskitietä. Syön aamupalan, lounaan, iltapäivällä välipalan jos siltä tuntuu, päivällisen ja illalla vielä esim. kourallisen pähkinöitä tarvittaessa. Kerta-aterian koko on pienentynyt, mutta olo on tasaisempi ja kylläisempi koko päivän. Nämä muutokset näkyvät puntarillakin. 

Niin, se puntari. Viholliseni jo vuosien takaa. Alkuvuodesta en uskaltanut kiivetä puntarille, pelkäsin kohdata totuutta, joka kyllä peilistä joka päivä takaisin kurkisteli. Kesän alussa viimein kapusin puntarille. Sekin on osa tätä prosessiani - tunnistaa tosiasiat, ottaa ne vastaan sellaisena kuin ne ovat, en yritä paeta niitä tai yrittää muuttaa niitä joksikin toiseksi. Totean tilanteen ja jatkan kohti tavoitteitani.

10 kommenttia:

  1. Tämän tekstisi perusteella ollaan samanlaisia syöjiä ja olen itse saanut tehdä paljon töitä päästäkseni eroon juuri tästä tunnesyömisen eri vivahteista. En toki ole siitä vielä kokonaan päässyt irti ja välillä se saa totaalisen vallan, pitkiksikin ajoiksi. Mutta olen alkanut tiedostaa enemmän syömisen taustalla olevia, hyvin pieniäkin juttuja. Ja kun ne tunnistaa ja tietää sekä oppii tuntemaan itseään niin niitä on helpompi käsitellä, välttää, oppia elämään niiden kanssa paremmin.

    Tsemppiä sulle sun matkalla :) Jään seuraamaan ja toivon mukaan myös kannustamaan sinne oikean tien suuntaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tunnesyöminen. Aiemmin en tunnistanut tuota itsestäni lainkaan ja mietin vain, että mitähän se tarkoittaa. Vasta kuluvan vuoden aikana olen jotenkin oppinut tunnistamaan itsessäni tuota puolta. Omalla kohdalla monesti jokin tilanne, ajatus tai muisto herättää jonkin tunteen, jota ei sillä hetkellä kykene käsittelemään muilla keinoilla kuin syömällä.

      Kiitos kommentistasi ja tsempeistä, niitä tarvitaan! :)

      Poista
    2. Tuo syömishistoriasi kuulostaa ihan liian tutulta, samaa kokemusta itsellänikin. Liikaa tai liian vähän, liian pitkiä taukoja ja "jotain pientä nopeaa vaan".

      Ja suhde vaakaan, voi ei! Olen kovasti siedättänyt itseäni pois punnituspelosta - näkeehän minusta päältäkin, että olen tosi iso, miksi numerot sitä jotenkin muuttaisivat? Mutta vieläkin pelottaa nousta vaa'alle, jos joku muu kuin minä itse näkee.

      Poista
    3. Hienoa, että olet saanut siedätettyä itseäsi puntaripelosta pois! Totta tuo, että itsestänikin kyllä näkee päällepäin että olen tosi iso, mihinpä ne numerot sitä faktaa muuttaisivat. Mulla on kyllä vielä työstettävää tyon puntaripelkoni kanssa - tällä hetkellä kukaan, ei edes mieheni tiedä, paljonko painan.

      Poista
    4. Ei minunkaan mies tiedä mitä painan, enkä usko että se häntä mitenkään kovasti kiinnostaa. En minäkään tiedä mitä mies painaa :D

      Poista
    5. :D itsekään en tiedä mitä mieheni painaa, nyt kun asiaa mietin :D Pääasia on, että itse tietää painonsa suhteen missä mennään ja tyytyväinen pitää olla siihen, että tohdin piiiiiiiitkän tauon jälkeen ekan kerran puntarille ylipäänsä kavuta.

      Poista
    6. Me ollaan sitten siipan kanssa vissiin joku omituinen pariskunta, kun tiedetään (suunnilleen) paljonko toinen painaa :O Ehkä tää on se, et kun ollaan yhdessä, erikseen, vuorotellen ja joskus jopa samaan aikaan oltu jollain "kuurilla" ja jopa saatu tuloksia, niin tietty niitä pitää vertailla ja kehuskella :D Tosin mies paljon pysyvämpiä, kun minä. Pah. No kivat tietty sille :P

      Poista
    7. tuttuja nuo yhessä, erikseen, vuorotellen ja samaan aikaan tapahtuvat "kuurit" :D

      Poista
  2. Puntari on mullakin ollut peikko. Omaa projektiani aloitellessa en käynyt puntarilla vaan käytin mittanauhaa. Edelleen mittanauha on käytössä vaikka puntarillakin käyn. Paino saattaa "jumittaa" vaa'alla, mutta mittanauha saattaa näyttää tulosta. Tätä tapahtuu etenkin, jos likkuu. Läski palaa ja muuttu lihakseksi.

    Tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mari, sinäpäs sen sanoit. Aiemmin yrittäessäni karistaa tätä ylipainoa olen kyllä käyttänyt myös mittanauhaa mutta jostain syystä olen tänä vuonna kokonaan unohtanut moisen kapistuksen olemassaolon. Pitääkin etsiä se käsiini ja alkaa nyt tsekkaileen noita mittanauhan lukemiakin. Kiitos vinkistä!

      Poista