tiistai 22. maaliskuuta 2016

Mietteitä

Tällä hetkellä tuntuu, että olen löytänyt itselleni toimivan tavan pudottaa painoa. Edellisessä tekstissä kerroinkin aloittaneeni vlcd:n, ja kokemukset tuolloin olivat positiiviset. Olo on edelleen hyvä. Olen aiemmin kamppaillut paljon sen "kaikki-mulle-heti-nyt -piirteeni" vuoksi, jonka vuoksi maltillinen painonpudotuskin on tuntunut oikealta tuskien taipaleelta. Tämä vlcd on tuonut tyydytystä tuolle em. puolelleni ja sitä kautta motivaationi on pysynyt yllä todella hyvin, koska tuloksia on tullut ensimmäisestä viikosta alkaen. 

Joku saattaa ajatella, kuten itsekin aiemmin ajattelin - mitä väliä on nopealla painonpudotuksella, jos pään sisällä ei ehdi tapahtua riittävän paljon muutoksia ja jos ns. dieetin jälkeen palaa entisiin syömätapoihin takaisin? Tiedän jo nyt, että entisiin ruokailutapoihin ei ole paluuta. Annoskoot ovat esimerkiksi olleet itselläni valtavan isoja - lisäksi mikäli olen ns. herkutellut, en ole tyytynyt yleensä kovinkaan vähäiseen määrään herkkuja, vaan niitä on sitten syöty ns. kaksin käsin. Hiljalleen aion nykyisen ruokavalioon lisätä hyvästä, terveellisestä ruoasta saatavaa energiamäärää niillä hyvillä valinnoilla, ja jossain vaiheessa olen hiljoksiin opetellut uuden tavan ravita itseäni. Tai no, eihän se uusi tapa ole. Kyllä minä olen varmaan "aina" tiennyt, millä tavalla minun tulisi syödä - toteutus vain on ollut sitä ja tätä. Sokerikoukusta ja hiilarihötöstä totaalinen irrottautuminen on tuntunut todella hyvältä. 

Mitä minä sitten tällä tavoittelen? Edelleen sitä hyvää oloa. Niin sisäisesti kuin ulkoisestikin. Jo nyt huomaan oloni olevan virkeämpi, askeleen kevyempi. On hyvin palkitsevaa ja motivoivaa löytää vaatekaapista vaatteita, joita ei ole voinut pitää pitkään aikaan, koska ne ovat olleet liian pieniä ja huomata, että ne nyt mahtuvatkin. On motivoivaa huomata, kuinka oma motivaatio kasvaa samalla kun seuraa puntarin lukemien pienenevän viikko toisensa jälkeen. Mitään tiettyä tavoitekilomäärää minulle ei ole hahmottunut vielä, esimerkiksi normaalipainon saavuttaminen tuntuu tällä hetkellä kovin kaukaiselta ajatukselta ja pelkään, että jos sen asettaisin tavoitteekseni, matkan pituus jollain tavalla lannistaisi. Olenkin päättänyt edetä 5 kg:n tavoittein. 

Olen pohtinut pitkään, aionko julkaista blogissani mitään tarkkoja kilomääriä. Sairaalloisen ylipainoisena ja painoani koko nuoruus- ja aikuisuusikäni hävenneenä koen ainakin vielä painoni anonyyminkin paljastamisen liian vaikeana asiana. Ensimmäinen askel kohti kuitenkin tämän häpeän kohtaamista ja käsittelyä on se, että aion nyt julkaista viikkopudotustaulukon tähän tekstini loppuun. 
Pudotettavaa on ollut ja on edelleen paljon, mutta viiden kilon tavoittein mennään.

Virallinen aloituspäivä 15.2.2016
1. viikko pudotus 8,1 kg, kokonaispudotus: 8,1 kg
2. viikko pudotus 1,7 kg, kokonaispudotus: 9,8 kg
3. viikko pudotus 1,9 kg, kokonaispudotus: 11,7 kg
4. viikko pudotusta  1,6 kg, kokonaispudotus:13,3 kg
5. viikko pudotusta 2,9 kg, kokonaispudotus:16,2 kg


Kuva




2 kommenttia:

  1. Hienoja tuloksia olet saanut! Minkä merkkisillä tuotteilla laihdutat? Itselläni on nyt takana viikko vlcd:ta osana Cambridge -ohjelmaa, ja täytyy sanoa että en kyllä jaksaisi viittä viikkoa, saati pidempää aikaa!

    VastaaPoista
  2. Moi! Kiitos kommentistasi. Tulokset ovat kyllä yllättäneet itsenikin - kohta häilytään varmaan siellä 20 kilon kohdilla. Uskomatonta.
    Cambridgeä mietin itsekin kohdalleni, mutta päädyin kuitenkin nutriletin ja naturdietin tuotteisiin. Ensimmäiset 5 viikkoa meni nutrileteillä sekä salaatti- ja proteiinilisillä, kuudennella viikolla olen nyt ottanut repertuaariin naturdietin tuotteita - muutama nutrin tuote alkoi tulla jo korvista.
    Tsemppiä kovasti sinulle, seuraan mielenkiinnolla kokemuksiasi!

    VastaaPoista